Ημερολόγιο κατά (της) θλίψης

Ημερολόγιο κατά (της) θλίψης

28 Δεκέμβριος, 2014

Ημερολόγιο κατά (της) θλίψης.

Είναι σύνηθες φαινόμενο για τους ανθρώπους που κάποια στιγμή της ζωής τους καταβάλλονται από συμπτώματα κατάθλιψης να θεωρούν πως ότι κι αν κάνουν δε μετράει, ότι οι ίδιοι και οι ενέργειες τους δεν αξίζουν. Είναι άλλωστε δύο από τα κύρια σημεία της κατάθλιψης τόσο η μειωμένη ενέργεια για δραστηριότητες όσο και η εξίσου μειωμένη σημαντικότητα που αποδίδεται σε αυτές, σημεία που ενδυναμώνουν τα αρνητικά συναισθήματα της θλίψης και της λύπης.
Ένας εύκολος τρόπος να μπορέσει ο άνθρωπος από μόνος του να σπάσει αυτόν τον φαύλο κύκλο αδράνειας και αρνητικής ψυχολογίας που θρέφουν την κατάθλιψη, είναι να αρχίσει να κρατά ένα ημερολόγιο της καθημερινότητας του. Ένα ημερολόγιο στο οποίο θα σημειώνει τις καθημερινές του ενέργειες που του παρέχουν κάποιο βαθμό ευχαρίστησης ή/ και χρησιμότητας. Το όφελος θα είναι διπλό: αφενός η επισήμανση των καθημερινών του πράξεων αναιρεί την αίσθηση που μπορεί να έχει ο άνθρωπος ότι δε κάνει τίποτα-γιατί γρήγορα θα διαπιστώσει ότι κάνει στην καθημερινότητα του πολύ περισσότερα απ’ όσα νομίζει- και αφετέρου η τήρηση ενός τέτοιου ημερολογίου δρα βαθμιαία σαν ένα κίνητρο για να αυξηθούν οι καθημερινές αυτές ασχολίες.
Οι δραστηριότητες που θα καταγραφούν μπορούν να είναι τόσο απλές όσο το καθάρισμα ενός δωματίου  και μπορούν να μην  προκαλούν χαρά στον άνθρωπο που της πραγματοποιεί. Ωστόσο και η αίσθηση χρησιμότητας που αντλείται από τις πράξεις του, αρκεί για να προσδώσει ένα συναίσθημα ικανοποίησης, που βοηθά στην απομάκρυνση της θλίψης από τη σκέψη .
Σε όσους λοιπόν ταλαιπωρούνται απο συναισθήματα αναξιότητας και απο μειωμένη ενεργητικότητα συνιστάται η καθημερινή συμπλήρωση ενός τέτοιου ειδικού ημερολογίου  για 2 τουλάχιστον εβδομάδες.Η μορφή του είναι πολύ απλή: Αρχικά σημειώνεται η μέρα και η ώρα, ακολουθεί σε μια  επόμενη στήλη η ενέργεια/ ασχολία που πραγματοποιείται  ενώ μετά ακολουθούν σε δύο ακόμη ξέχωρες στήλες ο βαθμός ευχαρίστησης ή/και χρησιμότητας που νιώθει κανείς από αυτήν σε μια κλίμακα 0-5. Αξίζει να σημειωθεί οτι όσες περισσότερες λεπτομέρειες αναφέρονται στο είδος της ασχολίας που πραγματοποιείται τόσο μεγιστοποιείται το όφελος της συγκεκριμένης άσκησης. Μετά το τέλος του διαστήματος των 2 εβδομάδων και όχι πιο πρίν, είναι καλό να γίνει μια αξιολόγηση απο το ίδιο το άτομο,  του βαθμού στον οποίο  νιώθει καλύτερα και της αύξησης των επιπέδων λειτουργικότητας του.

 

 

 

 

 

Leave a Reply